Het gebruik van een grijskaart
Er zijn bepaalde foto onderwerpen waar je niet met behulp van een grijskaart het perfecte witbalans de kleuren neutraal wilt kan krijgen, denk bijvoorbeeld aan sfeerverlichting, kermis, theaterfotografie enzovoorts.
De term witbalans
Om het nut van een grijskaart te begrijpen moeten we eerst de term witbalans begrijpen. Wanneer we een hagel wit oppervlak bekijken bij zonlicht, het licht van een gloeilamp, TL-verlichting of bij de ondergaande zon, voor ons oog blijft het witte oppervlak onder alle omstandigheden wit.
Onze hersenen weten dat dit oppervlak wit is, dus zien we het ook als wit, in werkelijkheid is dit oppervlak onder de verschillende omstandigheden echter niet wit. Het licht van een gloeilamp is oranje achtig, bij TL-licht groenachtig, de fotocamera’s zien wat ze zien, ze hebben niet onze hersenfunctie en leggen dus alles vast zoals het is.
Witbalans bij een camera is in feitelijk niets anders dan de kleur van het aanwezige licht corrigeren naar middengrijs (18%).
bij de meeste camera’s kan je de witbalans instellen in: auto, daglicht, flitslicht, TL, schaduw, bewolkt of handmatig.
Gebruik van een grijskaart en wanneer
Je camera wilt alles naar grijs vertalen, bij grote witte en zwarte vlakken krijgt je camera problemen, omdat de camera dit naar 18% grijs wilt vertalen. Zonder grijskaart kan je dit corrigeren door een aantal stops over- of onderbelichten maar dat blijft bij een benadering.
Denk bijvoorbeeld bij sneeuw- of bruidsfotografie, je wilt niet dat sneeuw of een bruidsjurk grijs of blauw wordt, door met een grijskaart te werken wordt het wit ook werkelijk wit en het zwart ook werkelijk zwart.
Meer informatie
• Download de pdf cursus (grijskaart als hulpmiddel)
• Download de pdf (maak zelf een grijskaart)
• Meer fotocursus lessen
Meer onderwerpen over fotografie, sign en grafisch ontwerp: markrademaker.nl
Meer onderwerpen over fotografie, sign en grafisch ontwerp: markrademaker.nl

Reacties
Een reactie posten